Wednesday, January 19, 2011

daurah booster iman




Alhamdulillah..semalam Allah sekali lagi memberi saya peluang dan ruang untuk meringankan langkan pergi daurah booster iman...Alhamdulillah..Alhamdulillah..syukur sangat2, tu sahaja perkataan yang dapat diungkapkan, walaupun saya telewat ke sana kerana kekangan tertentu..yang sebenarnya malam tu saya ada kelas sampai pukul 10 pm dan program bermula pukul 6pm lagi, masa tu semua akhwat kena berkumpul di baiti dakwah.(BD)., tapi sekali lagi Allah telah permudahkan urusan saya..malam tu kelas tamat jam 9.30pm, jadi saya boleh lah pergi kesana lebih awal..dan sekali lagi Alhamdulillah sebabnya malam tu bila mana saya ke perhentian bas, saya berjumpa dengan 2 orang akhwat yang juga nak ke sana..sekali lagi Allah mengirimkan teman kepada saya untuk ke BD kerana hari sudah lewat malam dan keadaan di pehentian bas tu boleh tahan juga seram dan gelapnya..tapi nsesungguhnya Allah adalah pengatur terbaik bagi hambanya...( Alhamdulillah Ya Allah 3x)..selama 15 min kami menunggu datanglah bas rapid,jadi kami pun terus naik...sampai jer kat BD kakak dari PEMBINA dah bagi pengisian..tapi walau macam mane pun kami masih sempat masa Q & A( question n answer)..masa pengisian tu..saya tertarik dengan satu cerita yang dibawa akak tu..akak tu memang bagus, dia dah kawin, masa dia bg pngisian tu anak dia pun ada sekali, kecil lg..dia kerja kat petronas..kira gaji mahal jugak  lah..tapi yang saya bangga nya dia masih bergiat aktif dalam aktvt dakwah..makna kata tiada alasan dan halangan dalam menegakkan syiar islam..yg peting MAHU DAN TAHU,TP JGN MALU.."nak 1000 daya, xnak 1000dalih"subahanallah..kalau lh ramai ank muda muslim mcm tu..mmg berkembang dan diangkat tinggi lah islam tu,,(dah lari tjuk dah..xpe iklan jap)... 0k berbalik dengan cerita yang dicerita akak tadi..macam ni..ada 2 orang sahabat baik iaitu umar dan uzair, mereka berdua pergi mengembara di hutan belantara, kemuidan dah lama berjalan mereka berdua tersesat dan sangat letih..jadi masing2 menyalahkan  pasangan masing2, umar slhkn uzair dan sebaliknya..lama kemudian mereka pun bertumbuk dan menyebabkan umar tercedera.. lalu umar sangaaaaat sedih, lalu ditulisnya di atas pasir " hari ini teman baikku telah mencederakanku"..uzair kehairanan, namun mereka masih lagi meneruskan perjalanan tapi masing2 diam seribu bahasa..ketika itu umar sangat sedih..dan tidak lama kemudian mereka terjumpa sebatang sungai yang boleh tahan dalamnya..kemudian umar dengan persaan sedih pergi terjun ke dalam sungai itu..uzair terkejut, "umar ni x betul ke kenapa dia terjun kedalam sungai yang dalam tu..namun dia lihat umar terkapai-kapai, tanpa berfikir panjang uzair turur terjun ke sungai untk mnyelamatkan umar..selepas itu mereka berdua naik ke darat.. tiba2 umar tsenyum dan pergi ke sebiji batu dan dia telah mengukir di atas batu itu " hari ini sahabatku telah menyelamatkanku"..uzair hairan dan terus bertanya wahai umar kenapa bila mana aku menyakiti mu, engkau tuliskn di pasir bahawa aku talah mencederakanmu.tapi selepas aku menyelamatkan mu..engkau mngukir di atas batu yg aku telah mnyelamatkanku...sambil tersenyum.." wahai sahabatku apa kejahatan yang engkau lakukan kepadaku biarlah tulisan itu hilang ditiup angin..dan segala kebaikan yang engkau lakukan biarlah terpahat di batu ini selama-lamanya..*m0de:-segala kejahatan yg kawan kita lakukan jgnlh dikenangkan dan ada sifat dendan, tp kebaikan yg 0rg lakukan pada kita biarlah kita kenang dn pahatkan dlm hati kita smpai bila2..kerana maaf tanpa redha dr hati tiada gunanya..tp maaf disertakan dengan redha..I.Allah...bahagia selamanya....wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment